miercuri, 16 ianuarie 2013

Sfantul Antonie cel Mare - intemeietorul monahismului

Sfantul Antonie cel Mare (251-356), "parintele monahilor", este poate cel mai popular ascet şi socotit a fi incepatorul vietii calugaresti. Este considerat de traditia monastica drept intemeietor al monahismului, impreuna cu Sfantul Pahomie cel Mare.

Praznuirea lui se face la data de 17 ianuarie in toate traditiile crestine.

Viata Sfantul Antonie cel Mare
Viaţa lui a fost povestită prima data de ucenicul sau, Sfantul Atanasie cel Mare (298-373), arhiepiscop de Alexandria (Egipt), intr-o carte ramasa clasica in genul ei (biografia unui calugar vestit), Vita Antonii - Viata lui Antonie -, scrisa la putină vreme după moartea lui Antonie (+356), între anii 357 şi 359.
Acesta este numit de Sfantul Athanasie fondator al monahismului. Vestitul parinte al monahismului, Sf. Antonie, s-a nascut in anul 251 in localitatea Coma, in Egiptul de Mijloc, ca fiu al unor tarani crestini instariti; aici a invatat sa practice credinta, mergand des la biserica. Dupa moartea parintilor sai - Antonie avea pe atunci varsta de 20 de ani -, intrebandu-se care este calea lui in viaţa, a auzit in biserica cuvantul Evangheliei, care zice: "De voiesti sa fii desavarsit, mergi, vinde avutiile tale si, venind, urmeaza Mie" (Matei 19,21). Antonie a primit acest cuvant ca si cum ii era adresat lui direct si, dupa ce si-a impartit averea la saraci si a dat-o pe sora lui in grija unei comunitaţi de fecioare, s-a retras in singuratate. A vietuit la inceput intr-o coliba la marginea satului natal, sub ascultarea unui alt ascet din regiune, mai varstnic si mai experimentat, iar apoi intr-un mormant idolesc parasit.
In 286, la varsta de 35 de ani, se retrage la marginea desertului, in locul numit Pispir, unde a ramas timp de 20 de ani, pana in 306. Aici s-a impotrivit ispitelor si a luptat contra demonilor care luau infatisari de animale salbatice. Catre anul 310, intreprinde o calatorie la Alexandria, cautand sa imbarbateze pe martirii crestini prigoniti de stapanirea romana in timpul persecutiei lui Maximin.
In anul 312 se instaleaza pe muntele Kolzim (sau Kolzum/Qolzum), nu departe de malul Marii Rosii, unde se gaseste astazi manastirea care-i poarta numele Aici traieste pana la moartea sa (356) impreuna cu doi ucenici, neparasind locul decat pentru a-si vizita discipolii sau pentru a face o a doua calatorie la Alexandria, spre a-l sustine pe Sfantul Atanasie, persecutat de partida pro-ariana.
Inainte de moartea sa, a poruncit ucenicilor sa nu spuna nimanui unde este mormantul sau, iar haina sa sa fie trimisa lui Atanasie cel Mare si cojocul sau, episcopului Serapion. Se presupune ca mormantul ar fi pe locul unde se afla manastirea care ii poarta numele, dar s-a respectat dorinta sfantului de a nu fi cautat.
 A fost numit de multe ori Marele Antonie sau Antonie Egipteanul, pentru a fi deosebit de Sfantul Anton de Padova sau Antonius Abbas, un sfant de traditie apuseana.

Troparul Sfantului Antonie cel Mare
Asemanandu-te cu obiceiurile ravnitorului Ilie, si urmand Botezatorului pe drepte carari, Parinte Antonie, te-ai facut locuitor pustiului si ai intarit lumea cu rugaciunile tale. Pentru aceasta, roaga-te lui Hristos Dumnezeu, sa mantuiasca sufletele noastre.

Rugaciune catre Sfantul Antonie cel Mare
Sfinte Parinte Antonie, cel ce te-ai invrednicit sa fii vas ales al Mantuitorului Hristos prin credinta si prin viata ta curata, du rugaciunile noastre catre Dumnezeu si roaga-L pentru sanatatea, pentru mantuirea, pentru ajutorul si pentru iertarea pacatelor tuturor celor ce alearga la ajutorul Tau cel sfant.
Cel ce ai fost pe pamant si durerile noastre le stii si pacatele noastre le cunosti, nu trece cu vederea glasurile de rugaciune ale celor ce alearga la mijlocirea Ta si nu te uita la nevrednicia celor ce Te roaga, ci la slava si mila lui Dumnezeu, pe care Tu L-ai marturisit si spre care se indreapta rugaciunea ce Ti-o aducem cu atata nadejde.
O slavite facator de minuni, parintele saracilor, ocrotitorul vaduvelor, sprijinitorul orfanilor, alesul vas al Mantuitorului Hristos, vino cu obisnuita Ta indurare in ajutorul nostru, prin rugaciunile Tale, catre Dumnezeu, ca sa fim mangaiati in nevoi, ca sa fim spijiniti in necazuri, ca sa fim aparati de primejdii, de ispite, de pofte netrebnice si de pacate.
Ocroteste-ne pe noi si familiile noastre si ne pazeste pasii vietii pe cararile mantuirii.
Bunule Parinte Antonie, cel ce ai facut din pustiul Egiptului loc de preaslavire al Marelui Dumnezeu si al Mantuitorului Hristos, fa si din pustiul sufletului nostru, ars de necredinta si ros de patimi, loc placut Tie, in care sa se salasluiasca virtutile si sa cresca crinul bine mirositor al faptelor crestine, prin Tine sa se maresca numele Tau cel sfant, al Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh. Amin.

Din invataturile Sfantului Antonie
·         Omul bun si iubitor de Dumnezeu nu mustra pe oameni pentru rele cand sunt de fata; iar in dos nu-i barfeste. Dar nici celor ce incearca sa-i graiasca de rau nu le ingaduie.

·         Ochiul priveste cele vazute, iar mintea intelege cele nevazute caci mintea care iubeste pe Dumnezeu este faclie care lumineaza sufletul. Cel ce are minte iubitoare de Dumnezeu si-a luminat inima sa si vede pe Dumnezeu prin mintea sa.


·         Fa bine celui ce te nedreptateste si-ti vei face prieten pe Dumnezeu. Nu grai de rau pe vrajmasul tau catre nimeni. Deprinde-te cu dragostea, cu neprihanirea, cu rabdarea, cu infranarea si cu cele asemenea. Caci aceasta este cunostinta de Dumnezeu: sa-i urmezi Lui cu smerita cugetare si printr-unele ca acestea. Iar lucrarea aceasta nu este a celor de rand, ci a sufletului care are minte.


Citate –  Sfantul Antonie
“Cea mai rea boala a sufletului este necredinta si necunostinţa lui Dumnezeu.”
“De la aproapele vine si viata, si moartea. Caci, daca aducem folos duhovnicesc aproapelui, pe Dumnezeu dobandim si daca gresim aproapelui, lui Hristos gresim.”
“Inceputul pacatului e pofta, al mantuirii e dragostea.”
“Nu-ti descoperi gandurile tuturor, ci doar acelora care pot sa-ti vindece sufletul.”
“Eu nu ma mai tem de Domnul, ci Il iubesc.”


“E foarte bine sa credem in Dumnezeu, dar sa-l cunoastem este mai important.”                                            
                                                                                                    Parintele Symeon

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu