marți, 29 ianuarie 2013

Sa-I cinstim cum se cuvine…sunt mai actuali ca niciodata

Sfintii Parinti Ierarhi, Vasile cel Mare, Grigore Teologul si Ioan Gura de Aur Sfintii Trei Ierarhi sunt considerati de biserica trei ferestre prin care crestinatatea a privit spre Hristos si a primit lumina de la El. Sfantul  Grigorie Teologul este simbolul stiintei teologice, Sf. Vasile Cel Mare al actiunii puse in slujba oamenilor, iar Sf. Ioan Gura de Aur este simbolul ravnei apostolice prin cuvant si fapta, adica dorinta de a ajunge cat mai aproape de Dumnezeu.
Praznuirea lor impreuna se face la data de 30 ianuarie, data de referinta pentru invatamantul teologic. In primul rand, este una dintre marile sarbatori ale Ortodoxiei, de o autentica traire spirituala si culturala, iar in al doilea rand, Sfintii Trei Ierarhi au devenit - din anul 1936 - protectori ai institutiilor de invatamant teologic ortodox din intreaga lume, prin hotararea luata la Atena de primul Congres al profesorilor de Teologie.
Acesti mari dascali si ierarhi ai lumii reprezinta personalitati proeminente ale epocii patristice, prin felul cum au reusit sa intrupeze autenticul vietii crestine, de la subtilitatile complexe ale mintii, menite sa clarifice tainele lui Dumnezeu, pana la aspectele de ordin social cauzate de nedreptatile existente in acea epoca.
Vastul lor orizont intelectual si spiritual I-a facut cunoscuti si apreciati in intreaga lume crestina, devenind modele de urmat pentru tinerii crestini dornici de a-si impodobi sufletul cu alese virtuti crestine si de a-si imbogati mintea cu cele mai folositoare invataturi atat in domeniul stiintelor teologice cat si in domeniul stiintelor laice.
Crestini convinsi, din familii crestine cu mame deosebite, Sfintii Trei Ierarhi s-au adapat din intelepciunea celor mai vestite scoli ale timpului (Alexandria, Antiohia, Constantinopol), insusindu-si, pe langa intelepciunea filozofiei pagane, o bogata cultura teologica.
Seriozitatea, inteligenta si profunzimea gandirii le-au dobandit urmand cele doua cai: calea Bisericii si a scolii.
Aleasa educatie primita in familie, trairea religioasa prin frecventarea cu regularitate si pietate sfanta a bisericii si dragostea pentru studiu au contribuit la formarea caracterului si a personalitatii acestor mari dascali ai Bisericii stabilind o importanta legatura necesara si astazi intre instructia scolara si educatia religioasa.
Viata si activitatea Sfintilor Trei Ierarhi au notele unei slujiri integrale pentru Biserica si pentru societatea umana.
Prin tot ceea ce au scris, au invatat-o si au realizat, au contribuit la inaltarea plenitudinii Bisericii Mantuitorului Iisus Hristos si la un nou mod de manifestare in slujirea omului.
Sfantul Vasile cel Mare reprezinta simbolul energiei si al actiunii puse in slujba oamenilor. Complet in pregatire si echilibrat in manifestare, el ramane nu numai teoreticianul sau analistul milosteniei, ci si practicantul ei prin excelenta.
Sensibil la tot ce se petrecea in jurul sau, preocupat de viata sociala, demascand inegalitatile existente, intervenind cu simt critic in desfasurarea ei, considera, pe buna dreptate, “ca nu poate exista pace sociala fara o dreptate sociala”.
Transpunandu-si in practica ideile si conceptia sa sociala, a infiintat aceea institutie complexa - de asistenta sociala - numita Vasiliada, prin care Biserica isi intregeste si caracterul de institutie caritabila.
Sfantul Grigorie de Nazians reprezinta simbolul stiintei teologice si al contemplarii inalte. Este primul dintre Parintii bisericesti care foloseste termenul de teologie. Vorbind despre teologie, Sfantul Grigorie de Nazians descrie procesul ce are loc inlauntrul sau incercand sa dezlege problemele credintei. El doreste sa se uneasca cu Dumnezeu, adica cu Adevarul absolut, printr-o cunoastere directa si sigura. Vederea lui Dumnezeu, adica experienta personala a adevarului, constituie o premiza a purificarii.
Sfantul Grigorie de Nazians vorbeste despre stadiile care duc la descoperirea adevarului dumnezeiesc; acestea sunt: Vechiul Testament, Noul Testament si Biserica. El spune: “De-a lungul veacurilor, doua au fost schimbarile insemnate numite Testamente sau cutremure. In primul rand, trecerea de la idoli la Lege, iar apoi de la Lege la Evanghelie. Prin Evanghelie ni s-a vestit un al treilea cutremur, care incepe cu Cincizecimea, in care Duhul Sfant se incetateneste intre oameni, facandu-ne mai limpede aratarea Lui”.
Experienta crescanda a adevarului poate fi atinsa, spune Grigorie de Nazians, dincolo de litera Scripturii, unde se afla frumosul ascuns.
Sfantul Ioan Gura de Aur reprezinta simbolul zelului apostolic prin cuvant si fapta, pentru orientarea oamenilor spre invatatura Mantuitorului pentru ca viata sa fie traita cu Hristos si in Hristos.
Referindu-se la sublimitatea preotiei, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: “Desi preotia se exercita pe pamant, rangul ei face parte din categoria lucrurilor ceresti, pentru ca nu un om, nu un inger, nu un arhanghel si nici vreo alta putere spirituala creata I-a fixat acest rang, ci Duhul Sfant Insusi”.
Sfintii Trei Ierarhi, constienti de importanta acestei misiuni, fug de aceasta taina, nu pentru a primi alte demnitati, ci se retrag in liniste, in meditatie, in rugaciune pentru a se dedica macar in acest fel lui Dumnezeu.
Din aceste framantari ale constiintei lor au alcatuit doua opere care aduc elogii acestei misiuni: Tratatul Despre Preotie al Sfantului Ioan Gura de Aur si Apologia despre fuga a Sfantului Grigorie de Nazians.
Sfintii Trei Ierarhi au ridicat preotia pe culmile inalte ale slujirii lui Dumnezeu si a oamenilor, au creat - prin teologia si viata lor - cunoscuta “epoca de aur” a Bisericii crestine.
In diversitatea rugaciunilor euharistice existente in Biserica primelor secole, meritul Sfantului Ioan Gura de Aur si al Sfantului Vasile cel Mare il constituie faptul de a structura unitatea cultului Bisericii in jurul Sfintei Liturghii, aceasta devenind astfel o coloana infinita a unitatii Bisericii de atunci si pana la sfarsitul veacului pentru intreaga Ortodoxie.
Sfanta Liturghie nu este o relicva istorica, muzeala, ci o putere vie, capabila de a-L simti pe Dumnezeu aproape. Prin rugaciunile si imnele rostite si cantate, Liturghia ne introduce in sfera dramei liturgice, a meditatiei si a contemplarii.
Fiecare epoca transmite posteritatii solutii care pot fi transformate in mijloace de dinamizare a prezentului pentru viitor.
Asistam la contestatii de notiuni si de forme sociale, morale si culturale, la confruntari de conceptii, la afirmatii contradictorii pasionate si la o lupta intre traditie si schimbare. Aceasta caracteristica a timpului nostru, de rasturnari a unor stari si valori, cere o verificare atenta a misiunii pe care Biserica a avut-o, o are si o va avea in aceasta lume care se naste, pentru a se face simtita prezenta ei in viata sociala si morala a oamenilor.
Preotul trebuie sa fie un teolog bine documentat si un misionar plin de zel apostolic in slujba lui Dumnezeu si a oamenilor. Trebuie sa fie ancorat in realitatile lumii in care traieste, cunoscand problemele religioase si sociale prezentate pentru a putea da un raspuns nazuintelor fundamentale de mantuire a oamenilor in lumina Evangheliei Mantuitorului Hristos.
Sublimitatea preotiei, in conceptia Sfantului Ioan Gura de Aur, nu consta numai in realizarea si trairea interioara a acesteia, ci in posedarea unei inalte culturi care sa-i permita sa mijloceasca invatatura crestina oricaror categorii de credinciosi.
Actualitatea invataturilor Sfintilor Trei Ierarhi consta in felul cum au stiut sa daruiasca epocii lor mesajul lor creator al Evangheliei, in modul cum au stiut sa inteleaga nazuintele oamenilor din vremea lor si in spiritul de daruire pentru binele cotidian.
Umanismul, filantropia si sacrificiul, traduse in viata in numele lui Dumnezeu si al Bisericii, sunt virtuti esentiale ale credinciosilor si ele raman mereu actuale in viata oamenilor.
Sfintii Trei ierarhi au stiut sa imbine Ortodoxia, adica invatatura cea dreapta, cu ortopraxia, adica trairea cea adevarata a credintei.
Sfintii Trei Ierarhi sunt actuali prin meritul de a fi ferit teologia crestina de doctrinele eterodoxe inchise si straine de viata oamenilor.
Ei au invatat ca lumea reprezinta opera lui Dumnezeu, ca El este cauza si Creatorul cosmosului material si spiritual, ca omul, prin munca si cu ajutorul harului revarsat din energiile divine necreate, poate deveni stapan peste lume, dobandind fericirea si mantuirea.
Astazi, cand realitatile sociale sunt din ce in ce mai complexe, cand rezolvarea unor probleme de ordin misionar-pastoral necesita, pe langa echilibru teologic si pastoral, multa traire, multa cunoastere si aprofundare a dogmei crestine, este nevoie de o reantoarcere la exemplele Sfintilor Parinti si indeosebi la exemplul Sfintilor Trei Ierarhi.
Prin felul cum au stiut sa solutioneze problemele cu care au fost confruntati, raman actuali, in sensul ca viata si activitatea lor constituie si va constitui o veritabila sursa de inspiratie pentru gasirea celor mai potrivite solutii in rezolvarea problemelor privind latura practica a vietii sociale. Sa luam de la ei spiritul care le-a calauzit viata si sa lucram cu ei ceea ce este necesar timpului nostru.
Operele lor nu trebuie sa constituie doar niste dosare de arhiva sau simple motive de admiratie, ci ele trebuie sa ramana mereu actuale Bisericii si preotului de astazi.
Sfintii Trei Ierarhi si mari dascali ai lumii- Vasile cel Mare, Grigorie de Nazians (Teologul, Cuvantatorul de Dumnezeu) si Ioan Gura de Aur (Hrisostom) – raman exemple si calauze permanente in activitatea de pastoratie; ei sunt si raman contemporanii nostri.
Sa-i cinstim asa cum se cuvine, sa le urmam viata, credinta, ravna pentru Biserica si dragostea pentru oameni.

  Selectii din: Glasul Adevarului, anul XI, nr.110 -112, 2000, pg. 61- 66.


Tradiţii de spor şi sănătate

  • v  In ziua celor Trei Sfinti Ierarhi se face pomenire pentru sporul casei si pentru sanatate trupeasca si sufleteasca si se dau de pomana carti de rugaciuni si iconite, care-i reprezinta pe cei trei ierarhi.
  • v  Sarbatoarea este o zi dedicata reconcilierii; acum se impaca rudele dupa lungi dispute, iar toate proiectele lor vor aduce prosperitate in caminul acestora.
  • v  Este bine sa fie ajutati copiii saraci, care doresc sa devina preoti.
  • v  Acum sunt spre folos pelerinajele la lacasurile de cult, care poarta hramul celor trei sfinti praznuiti astazi.
  • v  Pentru spor şi pentru sanatate, la masa sarbatoreasca este bine sa se consume peste si fructe, simboluri ale unei vieti duhovnicesti smerite.



"Rabdator este acela care isi poate ascunde nefericirea sa"
                                                         Sfantul Vasile cel Mare

"Cand nu ai avere nu trebuie s-o doresti, iar cand o ai trebuie sa cugeti mult nu pentru ca o stapanesti, ci daca stii s-o chivernisesti"
                                                            Sfantul Vasile cel Mare

"Virtutea e inconjurata aproape intotdeauna  de necazuri ca trandafirul de spini ghimposi"
                                                         Sfantul Grigorie Teologul

"Sa fim ingaduitori cu vrajmasii nostri pentru ca sa-L dobandim pe Dumnezeu care e tot asa ingaduitor cu privire la noi."
                                                         Sfantul Ioan Gura de Aur

"Fara rugaciune viata noastra duhovniceasca si flamanzeste si inseteaza si moare"
                                                         Sfantul Ioan Gura de Aur



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu