Praznuirea lor impreuna
se face la data de 30 ianuarie, data de referinta pentru invatamantul teologic.
In primul rand, este una dintre marile sarbatori ale Ortodoxiei, de o autentica
traire spirituala si culturala, iar in al doilea rand, Sfintii Trei Ierarhi au
devenit - din anul 1936 - protectori ai institutiilor de invatamant teologic
ortodox din intreaga lume, prin hotararea luata la Atena de primul Congres al
profesorilor de Teologie.
Acesti mari dascali si
ierarhi ai lumii reprezinta personalitati proeminente ale epocii patristice,
prin felul cum au reusit sa intrupeze autenticul vietii crestine, de la
subtilitatile complexe ale mintii, menite sa clarifice tainele lui Dumnezeu,
pana la aspectele de ordin social cauzate de nedreptatile existente in acea
epoca.
Vastul lor orizont
intelectual si spiritual I-a facut cunoscuti si apreciati in intreaga lume
crestina, devenind modele de urmat pentru tinerii crestini dornici de a-si
impodobi sufletul cu alese virtuti crestine si de a-si imbogati mintea cu cele
mai folositoare invataturi atat in domeniul stiintelor teologice cat si in
domeniul stiintelor laice.
Crestini convinsi, din
familii crestine cu mame deosebite, Sfintii Trei Ierarhi s-au adapat din
intelepciunea celor mai vestite scoli ale timpului (Alexandria, Antiohia,
Constantinopol), insusindu-si, pe langa intelepciunea filozofiei pagane, o
bogata cultura teologica.
Seriozitatea,
inteligenta si profunzimea gandirii le-au dobandit urmand cele doua cai: calea
Bisericii si a scolii.
Aleasa educatie primita
in familie, trairea religioasa prin frecventarea cu regularitate si pietate
sfanta a bisericii si dragostea pentru studiu au contribuit la formarea
caracterului si a personalitatii acestor mari dascali ai Bisericii stabilind o
importanta legatura necesara si astazi intre instructia scolara si educatia
religioasa.
Viata si activitatea
Sfintilor Trei Ierarhi au notele unei slujiri integrale pentru Biserica si
pentru societatea umana.
Prin tot ceea ce au
scris, au invatat-o si au realizat, au contribuit la inaltarea plenitudinii
Bisericii Mantuitorului Iisus Hristos si la un nou mod de manifestare in
slujirea omului.
Sfantul Vasile cel Mare
reprezinta simbolul energiei si al actiunii puse in slujba oamenilor. Complet
in pregatire si echilibrat in manifestare, el ramane nu numai teoreticianul sau
analistul milosteniei, ci si practicantul ei prin excelenta.
Sensibil la tot ce se
petrecea in jurul sau, preocupat de viata sociala, demascand inegalitatile
existente, intervenind cu simt critic in desfasurarea ei, considera, pe buna
dreptate, “ca nu poate exista pace sociala fara o dreptate sociala”.
Transpunandu-si in
practica ideile si conceptia sa sociala, a infiintat aceea institutie complexa
- de asistenta sociala - numita Vasiliada, prin care Biserica isi intregeste si
caracterul de institutie caritabila.
Sfantul Grigorie de
Nazians reprezinta simbolul stiintei teologice
si al contemplarii inalte. Este primul dintre Parintii bisericesti care
foloseste termenul de teologie. Vorbind despre teologie, Sfantul Grigorie de
Nazians descrie procesul ce are loc inlauntrul sau incercand sa dezlege
problemele credintei. El doreste sa se uneasca cu Dumnezeu, adica cu Adevarul
absolut, printr-o cunoastere directa si sigura. Vederea lui Dumnezeu, adica
experienta personala a adevarului, constituie o premiza a purificarii.
Sfantul Grigorie de
Nazians vorbeste despre stadiile care duc la descoperirea adevarului
dumnezeiesc; acestea sunt: Vechiul Testament, Noul Testament si Biserica. El
spune: “De-a lungul veacurilor, doua au
fost schimbarile insemnate numite Testamente sau cutremure. In primul rand,
trecerea de la idoli la Lege, iar apoi de la Lege la Evanghelie. Prin
Evanghelie ni s-a vestit un al treilea cutremur, care incepe cu Cincizecimea,
in care Duhul Sfant se incetateneste intre oameni, facandu-ne mai limpede
aratarea Lui”.
Experienta crescanda a
adevarului poate fi atinsa, spune Grigorie de Nazians, dincolo de litera
Scripturii, unde se afla frumosul ascuns.
Sfantul Ioan Gura de
Aur reprezinta simbolul zelului apostolic prin cuvant
si fapta, pentru orientarea oamenilor spre invatatura Mantuitorului pentru ca
viata sa fie traita cu Hristos si in Hristos.
Referindu-se la
sublimitatea preotiei, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: “Desi preotia se exercita pe pamant, rangul ei face parte din categoria
lucrurilor ceresti, pentru ca nu un om, nu un inger, nu un arhanghel si nici
vreo alta putere spirituala creata I-a fixat acest rang, ci Duhul Sfant
Insusi”.
Sfintii Trei Ierarhi,
constienti de importanta acestei misiuni, fug de aceasta taina, nu pentru a
primi alte demnitati, ci se retrag in liniste, in meditatie, in rugaciune
pentru a se dedica macar in acest fel lui Dumnezeu.
Din aceste framantari
ale constiintei lor au alcatuit doua opere care aduc elogii acestei misiuni: Tratatul Despre Preotie al Sfantului
Ioan Gura de Aur si Apologia despre fuga
a Sfantului Grigorie de Nazians.
Sfintii Trei Ierarhi au
ridicat preotia pe culmile inalte ale slujirii lui Dumnezeu si a oamenilor, au
creat - prin teologia si viata lor - cunoscuta “epoca de aur” a Bisericii crestine.
In diversitatea
rugaciunilor euharistice existente in Biserica primelor secole, meritul
Sfantului Ioan Gura de Aur si al Sfantului Vasile cel Mare il constituie faptul
de a structura unitatea cultului Bisericii in jurul Sfintei Liturghii, aceasta
devenind astfel o coloana infinita a unitatii Bisericii de atunci si pana la
sfarsitul veacului pentru intreaga Ortodoxie.
Sfanta Liturghie nu
este o relicva istorica, muzeala, ci o putere vie, capabila de a-L simti pe
Dumnezeu aproape. Prin rugaciunile si imnele rostite si cantate, Liturghia ne
introduce in sfera dramei liturgice, a meditatiei si a contemplarii.
Fiecare epoca transmite
posteritatii solutii care pot fi transformate in mijloace de dinamizare a
prezentului pentru viitor.
Asistam la contestatii
de notiuni si de forme sociale, morale si culturale, la confruntari de
conceptii, la afirmatii contradictorii pasionate si la o lupta intre traditie
si schimbare. Aceasta caracteristica a timpului nostru, de rasturnari a unor
stari si valori, cere o verificare atenta a misiunii pe care Biserica a avut-o,
o are si o va avea in aceasta lume care se naste, pentru a se face simtita
prezenta ei in viata sociala si morala a oamenilor.
Preotul trebuie sa fie
un teolog bine documentat si un misionar plin de zel apostolic in slujba lui
Dumnezeu si a oamenilor. Trebuie sa fie ancorat in realitatile lumii in care
traieste, cunoscand problemele religioase si sociale prezentate pentru a putea
da un raspuns nazuintelor fundamentale de mantuire a oamenilor in lumina
Evangheliei Mantuitorului Hristos.
Sublimitatea preotiei,
in conceptia Sfantului Ioan Gura de Aur, nu consta numai in realizarea si
trairea interioara a acesteia, ci in posedarea unei inalte culturi care sa-i
permita sa mijloceasca invatatura crestina oricaror categorii de credinciosi.
Actualitatea
invataturilor Sfintilor Trei Ierarhi consta in felul cum au stiut sa daruiasca
epocii lor mesajul lor creator al Evangheliei, in modul cum au stiut sa
inteleaga nazuintele oamenilor din vremea lor si in spiritul de daruire pentru
binele cotidian.
Umanismul, filantropia
si sacrificiul, traduse in viata in numele lui Dumnezeu si al Bisericii, sunt
virtuti esentiale ale credinciosilor si ele raman mereu actuale in viata
oamenilor.
Sfintii Trei ierarhi au
stiut sa imbine Ortodoxia, adica invatatura cea dreapta, cu ortopraxia, adica
trairea cea adevarata a credintei.
Sfintii Trei Ierarhi
sunt actuali prin meritul de a fi ferit teologia crestina de doctrinele
eterodoxe inchise si straine de viata oamenilor.
Ei au invatat ca lumea
reprezinta opera lui Dumnezeu, ca El este cauza si Creatorul cosmosului
material si spiritual, ca omul, prin munca si cu ajutorul harului revarsat din
energiile divine necreate, poate deveni stapan peste lume, dobandind fericirea
si mantuirea.
Astazi, cand
realitatile sociale sunt din ce in ce mai complexe, cand rezolvarea unor
probleme de ordin misionar-pastoral necesita, pe langa echilibru teologic si
pastoral, multa traire, multa cunoastere si aprofundare a dogmei crestine, este
nevoie de o reantoarcere la exemplele Sfintilor Parinti si indeosebi la
exemplul Sfintilor Trei Ierarhi.
Prin felul cum au stiut
sa solutioneze problemele cu care au fost confruntati, raman actuali, in sensul
ca viata si activitatea lor constituie si va constitui o veritabila sursa de
inspiratie pentru gasirea celor mai potrivite solutii in rezolvarea problemelor
privind latura practica a vietii sociale. Sa luam de la ei spiritul care le-a calauzit
viata si sa lucram cu ei ceea ce este necesar timpului nostru.
Operele lor nu trebuie
sa constituie doar niste dosare de arhiva sau simple motive de admiratie, ci
ele trebuie sa ramana mereu actuale Bisericii si preotului de astazi.
Sfintii Trei Ierarhi si
mari dascali ai lumii- Vasile cel Mare, Grigorie de Nazians (Teologul,
Cuvantatorul de Dumnezeu) si Ioan Gura de Aur (Hrisostom) – raman exemple si
calauze permanente in activitatea de pastoratie; ei sunt si raman contemporanii
nostri.
Sa-i cinstim asa cum se
cuvine, sa le urmam viata, credinta, ravna pentru Biserica si dragostea pentru
oameni.
Selectii din: Glasul
Adevarului, anul XI, nr.110 -112, 2000, pg. 61- 66.
Tradiţii
de spor şi sănătate
- v In ziua celor Trei Sfinti Ierarhi se face pomenire pentru sporul casei si pentru sanatate trupeasca si sufleteasca si se dau de pomana carti de rugaciuni si iconite, care-i reprezinta pe cei trei ierarhi.
- v Sarbatoarea este o zi dedicata reconcilierii; acum se impaca rudele dupa lungi dispute, iar toate proiectele lor vor aduce prosperitate in caminul acestora.
- v Este bine sa fie ajutati copiii saraci, care doresc sa devina preoti.
- v Acum sunt spre folos pelerinajele la lacasurile de cult, care poarta hramul celor trei sfinti praznuiti astazi.
- v Pentru spor şi pentru sanatate, la masa sarbatoreasca este bine sa se consume peste si fructe, simboluri ale unei vieti duhovnicesti smerite.
"Rabdator este acela care isi poate ascunde nefericirea sa"
Sfantul Vasile cel Mare
"Cand nu ai avere nu trebuie s-o doresti, iar cand o ai trebuie sa cugeti mult nu pentru ca o stapanesti, ci daca stii s-o chivernisesti"
Sfantul Vasile cel Mare
"Virtutea e inconjurata aproape intotdeauna de necazuri ca trandafirul de spini ghimposi"
Sfantul Grigorie Teologul
Sfantul Vasile cel Mare
"Cand nu ai avere nu trebuie s-o doresti, iar cand o ai trebuie sa cugeti mult nu pentru ca o stapanesti, ci daca stii s-o chivernisesti"
Sfantul Vasile cel Mare
"Virtutea e inconjurata aproape intotdeauna de necazuri ca trandafirul de spini ghimposi"
Sfantul Grigorie Teologul
"Sa fim ingaduitori cu vrajmasii nostri pentru ca sa-L dobandim pe Dumnezeu care e tot asa ingaduitor cu privire la noi."
Sfantul Ioan Gura de Aur
"Fara rugaciune viata noastra duhovniceasca si flamanzeste si inseteaza si moare"
Sfantul Ioan Gura de Aur
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu